02 август 2009

Налагане на законите - Синя зона

Въвеждането на правилата и законите в съвременното общество не е лесна работа. Както казвам "въвеждане" нямам предвид гласуването им в парламента или на сесия на общинския съвет, ами реалното им налагане в обществения живот.
Всеки ден се сблъскваме с недобросъвестни хора, за които спазването на правилата е за подигравка, а истинска чест е да влязат в насрещното движение на малка уличка, като псуват всички дето карат срещу тях и им святкат...
Разбира се това е малък пример, наслука изваден от морето с примери, в които живеем всеки ден.
Налагането на законите в съвременния свят не е лека работа - особено когато някои от законите са създадени преди 30-40 години, когато колите по улиците са били рядкост, а тротоарите и алеите са били място за разходка.
Сега в София има толкова коли, че за да се управлява движението в този град е истинско предизвикателство.
Една от мерките за управление на трафика в центъра е въвеждането и разширяването на "Синята зона", като все повече улички влизат в тази зона.
Обаче въвеждането на новия режим никак не е лесно.
На малката уличка Гечкенли, която е дълга две пресечки от по 50 мт. преди няколко дни въведоха Синя зона.

паркиране в Синя зона

Както се вижда на снимката всички коли са паркирани от ляво по посока на движението, а както знаем по правилник ако не е указано друго паркирането става от дясно. За това и маркировката за Синя зона е направена от дясно.
Хората от години паркират на тази улица от ляво, защото от дясно има няколко гаража и може би там пече повече слънце.

Новите правила рано или късно ще се въведат реално. Това обаче практически е невъзможно да стане доброволно. Защото, дори и да иска човек да си паркира колата от дясно, това ще значи че ще задръсти движението (без да нарушава правилата). на тази улица има около 10-ина коли, повечето от които нощуват там по местодомуване, и въпреки че собствениците им живеят там и почти невъзможно да си направят среща по едно и също време и да си преместят колите - все някой ще липсва (като на събранията на живущите в даден вход).
Единствения начин за решаване на проблема е - акция на Центъра за градска мобилност за извозване на неправилно паркиралите автомобили. такава акция трябва да стане през нощта, като предварително е добре да се уведомят собствениците (с лепенки).
това обаче пак не е сигурен начин, защото на сутринта пак някой ще си паркира както преди.
За това алтернативата не е извозване на наказателен паркинг ами преместване с паяк от ляво - на дясно - доста маневри трябва да се извършат, но така ще е сигурно, че от тук нататък няма да се паркира от лявата страна.

Сега обаче да му мислят собствениците на гаражи и дворове с места за паркиране...

4 коментара :

  1. Хмммм .. наистина интересен казус.

    Аз съм един от малкото фенове (при това много голям) на идеята Синя зона и ако стана кмет бих въвел и червена и синя зона, но това е друга тема. Казвам го, за да споделя, че се интересувам, от темата.

    Възможно е да са въвели (както и ти сам пишеш) Синя зона съвсем от скоро. В такъв случай се "дава" около седмица гратисен период. Забелязах го, когато навсякъде (слава на Бога) около нас направиха така. Ето защо е вероятно все още да не се намесват служителите.

    Но ... аз мисля, че съвсем спокойно (аз ако съм веднага го правя, след този период) могат да м вдигнат колите, тъй като ... те просто са в нарушение. Картко и ясно. Или? Е ... ще се започне с оправданията (типично по нашенски), но ... нали искаха твърда ръка? ;-)

    ОтговорИзтриване
  2. неправилно паркиралите се вдигат с паяк и глобяват. не виждам какъв е проблема (а които иска да си премести колата без да задръства улицата, да я премести на съседната улица за малко)

    ОтговорИзтриване
  3. Всъщност проблема е, че за да е ефективно налагането на новите правила трябва да се подходи ударно - да се затвори улицата, да се преместят колите за да се започне начисто по новите правила. Въпрос на морал и съвест е да се спазват законите.
    Аз принципно съм ЗА спазването на правилата. Обаче смятам, че правилата трябва да са по-адаптивни към съвременното ниво на развитие - интелектуално, технологично, и инфраструктурно...

    ОтговорИзтриване
  4. Ясно е защо всички са паркирали отдругата страна - ТАМ е БЕЗПЛАТНО.
    Минавам през ден по тази улица, защото имам приятели наоколо. Забелязах, че се губи едно място, заради някакъв вход в двора, където влизат автомобили. Това е някакво недомислие от страна на Паркинги и гаражи. Трябва да се постави колче и там, за сметка на още едно място. Ако някой иска да паркира в двора си - трябва да си плати съответната такса. В края на крайщата, нали това е основната идея.
    Освен това и от двете страни има огромни тротоари. Какъв е проблема да се разшири малко платното, така че да може да се паркира и от двете страни, както е направено на много места в центъра. Естествено - паркиране в Синя зона.
    Споделям и мнението на Тони (Георгиев), ама докато чакаме да стане кмет някой ден, предлагам навсякъде да се направи платено паркирането, а не само в центъра. И да има повече лелки с талончета. Спираш и хоп: "дай пет лв." Всъщност, оказва се че таксата за Синята зона е доста ниска и трябва да се актуализира поне на 5 лв.
    Ами я погледнете какво е в Младост, че и в Люлин: караш, караш и решиш, че трябва да спреш - спираш, паркираш, моташ се насам натам - абсолютно безплатно. НЕ МОЖЕ ТАКА! Щом паркираш - плащаш. И няма "спрял за 3 минути" и "ей сега тръгвам". Ами вземи си с теб някой, който да прави кръгчета в махалата, докато ти си свършиш работата. Хем ще ти поддържа автомобила загрят, хем ще похарчи малко повече гориво, за радост на Лукоил.
    Това е. Хайде със здраве, и пак да кажа: Синята зона не достига. Увеличете я и актуализирайте цените, че аман от тези автомобили.

    ОтговорИзтриване