15 май 2010

Щом можем да изкривяваме пространството, защо да не можем да изкривяваме времето?

Днес дойдох до Стара Загора. Наложи се да оправя няколко неща по колата сутринта и тръгнахме на път малко прибързано, защото в два следобед трябваше да сме в СЗ, защото имахме час за фризьор!?!?! WTF



Колата ни е стара и съвсем наскоро се сдобихме с нея – по-скоро по наследство. Не се движи особено добре, но има джанти с 1 цол по големи от стандартните за този модел и външно изглежда относително добре.

По пътя, понеже закъснявахме се опитах на направя изчисления каква трябва да ми е средната скорост за да стигнем навреме. Знам, че път време няма, но все пак трябваше да съм подготвен. Принципно колата е доста старичка, както казах вече и не е особено бърза. Всъщност при повече от 100 км.ч звуците в купето са потресаващи и определено екстремни. Дори и да натискам доста педала не съм вдигал повече от 120 км/ч!

Особеното в тая кола е, че като се движиш с 60км имаш чувството, че скоростта е близо 100 а при сто е направо....

Основно това е поради звуците в купето, но на магистралата ми направи впечатление, че се движим относително бързо спрямо останалите коли.



Аз обикновено пътувам по работа със служебна кола, която е по-сносна, и скоростта ми е доста висока. Стила ми на каране е плътно в ляво и почти без да се прибирам в дясната лента. Знам, че не е много коректно да се движа само в ляво, но никога не преча на някой който се движи по-бързо от мен и винаги се прибирам да дам път. Това се случва понякога

Сега с тая „бричка” знаех, че не мога да карам така, защото тя не вдига повече от 120 км. И това не е много комфортно. Обаче на магистралата изглеждаше, че всички коли се движат с 60-80 км, защото аз си карах с 100-110 и ги минавах доста бързо. Дори почти не се налагаше да се прибирам в дясната лента. Изпревариха ме само две три БМВ-та, един 6,3AMG – висока база и разбира се един пернишки голф.

Това ми се стори доста странно! Затова се замислих, че може би има нещо гнило в километража.

Както споменах джантите на колата са малко по-големи и предположих, че е твърде възможно поради километража да не изчислява правилно изминатите километри и респективно скоростта. Не съм чел нищо по въпроса, но като се замисля единствения начин колата да изчислява скоростта, е като брои превъртанията в скоростната кутия и ги умножава по обиколката на гумите (поне за друго не се сетих).

За това реших да си уплътня времето докато карам до Стара Загора, като следя изминалия път спрямо показателите на километраж. Ориентира ми беше зелените километрични табелки на мантинелата.

Така. Началния ми ориентир беше 52-ри километър, когато нулирах километрите.

На 53 км показваше 0.9 км, на 62-рия показваше 9.3, на 152-рия показваше 93.

Това доказа теорията ми, че поради по-големите гуми, км-тата на километража са по-малко. Дори за миг изтръпнах, като се сетих че минах съвсем спокойно покрай едни ченгета с 110. Какво ли им беше показал радара?

Е, ако бях с повече от 140 щяха да ме спрат предполагам, така че се успокоих.



Но се замислих - щом такова дребно нещо, като разлика в размера на гумите може да промени скоростта, с която се движим, то същото това нещо променя времето за което стигаме до дадено място. Е не точно времето за стигане, но измамното чувство, че за 2 часа сме минали 250 км със средна скорост 100 км.ч.

Така, че в известен смисъл, променяме пространството около нас, а също и времето – така както го усещаме.

Няма коментари :

Публикуване на коментар